PROJEKTÕPE LASTEAIAS

10.05.2024

2023. a sügisel otsustasime võtta lasteaias suuna projektõppele. Mis see projektõpe on? See on õppemeetod, mis põhineb laste algatusel, huvidel ja küsimustel, kus õpetajal on toetav ja organiseeriv roll ning kaasatud on ka lapsevanemad ja kogukond. Allolevalt tutvustavad kolme rühma õpetajad oma tegemisi ja toimetamisi läbi projektõppe meetodi – kuidas tuua loodus lastele lähemale?

2-3-aastaste laste Rõõmupallide rühma projekt “Kevad ärkab, kevad tärkab” – õpetaja Taimi Lillmann

Rõõmupallide rühmas käivad 2-3-aastased lapsed ja kasutame rühmas projektõppe meetodit. Meie väikeste 2-3-aastaste lastega saavad projektid alguse enamasti laste mängudest, märkamistest või vajadusest õpetada/kinnistada uut oskust.

Kevad on imeline aeg, et lastega avastada ja uurida. Kuigi selle aasta kevad on paaril korral meie plaanid vussi ajanud, oleme lõpuks väga rõõmsad, et kevad on käes!

Meie kevadine projekt algas muusikatunnis kuulatud kevade lauludest, kus talveunest ärkasid loomad. Oleme oma projekti raames tutvunud karu, siili ja ussiga, tutvunud esimeste tärkavate kevadlilledega ja külvanud ise lilleseemneid. Lilled on juba praeguseks päris suureks kasvanud ja esimesed õienupud on näha. Oleme uurinud kevadpühadeks tuppa toodud pajuoksi, mis vaasis õitsema läksid ja juured alla võtsid. Hetkel mulda pistetuna ootame, kas need ka kasvama lähevad – ootame esimesi rohelisi pungasid. Nendest samadest okstest pudenesid alla kaks väikest röövikut, kes terve pika päeva rühmas põnevust tekitasid ja keda luupidega uudistati. Oma avastusteel olemegi jõudnud putukate juurde, sest ühel hommikul tekitas rühmas elevust talveunest ärganud kärbes. Uurimegi, milliseid vahvaid putukaid meie mängualal leidub ja milliseid neist ei tasu segada.

Meie Kütise maja ees on tore park, kus jalutada ja uurida ning luubid on toredad abilised. Seega võib meie pisikesi uurijaid ilmade soojenedes pargis kevadet avastamas näha.

5-6-aastaste laste Trollide rühma projekt “Linnud” – õpetaja Mai Lattik

2023. aasta lõpus, kui arutlesime lastega, kuidas oma rühm jõuludeks kaunistada, märkisid trollid, et puu peale (meie rühma seinale on joonistatud suur tamm) võiks linnud teha. Kui mõtlesime, mis linnud sinna sobiksid, selgus laste huvi lindude vastu. Küsimuse peale, kas sooviksite lindudest rohkem teada, tuli vastuseks kindel JAA. Lubasime, et pärast jõule arutame edasi.

Jaanuaris algaski meie projekt LINNUD. Lapsed tegid ise ettepanekuid, tõid kodudest raamatuid, linde-mänguasju, binokleid. Vanemad toetasid rühma samuti – kes tellis linnumängud, kes leidis poest linnukujukesed, mis meie laudadele sobisid. Üks laps tegi koos emaga linnumängu, mis toetas lugema õppimist ja lindude tundmist. Vanemad toetasid ka laste riietuse osas – mitu last sai endale linnupildiga riideid.

Tegime ettepaneku, et iga laps saab valida linnu, kelle kohta kodus töölehe teeb. Lapsed said ise linnu valida. Töölehtede mõju ei osanud me ette näha, sest selgus, et see oli laste jaoks tõeline julguse proovikivi. Iga laps tegi kodus ühe (mõni laps isegi mitme) linnu kohta töölehe ja esitles “oma lindu” rühma ees. Kõik lapsed esinesid ja ka tagasihoidlikumad lapsed ei jätnud võimalust kasutamata! Mitu vanemat tellisid oma lapse valitud Wild Republicu linnulaulu esitava mängulinnu.

Ka rühmaruumi muutmisel said lapsed kaasa rääkida: nukunurga asemele tegime projektinurga ja lapsed otsisid olemasolevate raamatute seast lindudega seotud raamatuid, ka kodust toodi palju raamatuid. Rõõmu tegi, et projektinurgas oli pidevalt raamatuvaatajaid. Ooteminutitel otsisid lapsed raamatutest neid huvitavat ja jagasid oma avastusi teistega.

Projekti raames said lapsed linde joonistada, meisterdada ja voolida, kirjutada lindude nimesid, uurida ainekirjandusest lindude kohta, õppida luuletust ja liisusalmi, kuulata erinevaid muinasjutte, kus tegemist lindudega. Matkapäevadel metsas, tänaval ja niidul linde vaadelda, loendada ja kuulata. Mõnikord olid kaasas binoklid. Ka aknast vaadeldi binoklitega linde. Mängiti lindude mänge, otsiti linde ka kokkusaadud pusledest. Ekraanilt vaadati erinevaid linde ja filmi lindude rändest. Lapsed leidsid linde kõikjalt. Trollid käisid vaatamas Estonias balletti ja ekraanile tulid luiged. Trollide seast kostis äratundmine: “Kühmnokkluiged”. Projekti lõpetasime Papagoide Paradiisi külastusega.

6-7-aastaste laste Krõlli rühma projekt “Putukad” – õpetaja Merike Peirumaa

Kui õpetaja laual olev kleeps jaanimardikast tekitas lastes suurt huvi putukate elu vastu, siis oli paras aeg alustada projektiga “Putukad”. Seda enam, et kevad oli saabumas ja talveund maganud putukad aina ärkasid ja näitasid end. Lisaks luupidele tõime rühma luubitopsid ja need täitusid lapsevanemate abiga vilksalt. Aknalaud täitus erinevate putukateemaliste raamatutega, millest lapsed said uurida kõike põnevat erinevate putukate kohta. Põnev oli mängida erinevate mänguputukatega, keda meie rühma tekkis ootamatult palju. Osade putukate kohta on rühmas olemas ka putukate eluring – munast suure putukani.

Saime putukaid joonistada šabloonide abil, meisterdada ruumilisi putukaid. Eriti põnev oli jälgida elus putukaid, kes lasteaia hoovis ja metsa all ringi liikusid. Suure üllatuse valmistas krõllidele ööliblikas, kes luubitopsi oma munad munes ja nii said lapsed jälgida munade arengut ja röövikute koorumist.

Meil käis külas oma huvitavate eksootiliste putukatega Leif-August Kirs Loodusluubi Programmist. Lastel oli võimalus uurida lähemalt, millised näevad välja hiidritsikad, raagritsikad, prussakad ja tuhatjalgsed. Eriti põnev oli lasta neil oma käe peal ringi jalutada!

Lisaks valmisid emadele kingituseks putukate teemalised üllatused. Rõõm on jälgida, kuidas lastel erinevate putukate nimed meelde on jäänud. Loodame, et seda avastusrõõmu jätkub veel kauaks!

You Might Also Like